9 zasad prawidłowego przygotowania klientki do zabiegu makijażu permanentnego.

Makijaż Parmanentyny

Makijaż permanentny na stałe wpisał się w ofertę wielu profesjonalnych gabinetów kosmetycznych. Wiedza i doświadczenie linergistki jest podstawą do poprawnego wykonania zabiegu. Przedstawiamy najważniejsze zasady, o których powinno się pamiętać, a które pomogą prawidłowo przygotować Twoją klientkę do zabiegu.

1. Dostęp do galerii prac linergisty. Zadbaj o to, aby potencjalna klientka mogła obejrzeć zdjęcia wykonanych przez Ciebie zabiegów makijażu permanentnego, zarówno przed, tuż po zabiegu, oraz efektu końcowego po wygojeniu. Klientki oczekują, że efektem Twojej pracy będzie makijaż zbliżony do zdjęć na Twoim profilu w mediach społecznościowych, czy stronie internetowej.

Zadbaj o klientki, które nie posiadają dostępu do portali społecznościowych. Przygotuj katalog swoich prac, które klientka będzie mogła przejrzeć u Ciebie w gabinecie.

Pamiętaj, że Twoje zdjęcie w zależności od użytego aparatu lub telefonu, może wyglądać zupełnie inaczej. Może warto pomyśleć o inwestycji w dobry aparat o wysokiej rozdzielczości.

  • Staraj się, aby zdjęcie przed jak i po pigmentacji było wykonane w podobnym świetle
  • Zwracaj uwagę na estetykę fotografii - co znajduje się na drugim planie zdjęcia. Zmień po zabiegu serwetę układaną pod głowę klientki, by była nowa. Zadbaj aby skóra wokół pigmentacji była czysta oraz przypudruj skórę wokół pigmentacji- pamiętając, aby nie dotykać samej zapigmentowanej skóry.
  • Zadbaj o dobre oświetlenie. Pomyśl nad zakupem lampy pierścieniowej do zdjęć.

2. Pierwsze wrażenie klienta.
Klient w dzisiejszych czasach jest bardzo wymagający. Uwagę zwraca nie tylko na pracę linergisty, ale też na obsługę, higienę pracy czy opiekę w trakcie jak i po pigmentacji. Pierwszym elementem dobrego wrażenia jest kontakt telefoniczny lub "rozmowa wirtualna" Wyjaśnij klientce krok po kroku na czym polega makijaż permanentny, jakie są wskazania, a przede wszystkim przeciwwskazania do zabiegu, a także jak powinna dbać o skórę po zabiegu. Jest to bardzo ważne, pozwoli odpowiednio przygotować się klientce na to co ją czeka, zaoszczędzi ewentualnego przekładania wizyty na inny termin. Podaj klientce koszt zabiegu pierwszego oraz dopigmentowania po miesiącu (jeśli jest dodatkowo płatne) oraz koszt ewentualnych dalszych spotkań. Spraw, by klient poczuł się w pierwszych minutach rozmowy z Tobą bezpiecznie i poczuł sympatię. W samym gabinecie pamiętaj o estetyce, czystości i higienie. Zadbaj o swój wygląd jak i wygląd personelu. Czystość uniformów jak i samej higieny osób pracujących w gabinecie jest nieodłącznym elementem, który nie może zostać zaniedbany. Pamiętaj, że pierwsze wrażenie zdobywa się raz, dlatego tak ważny jest na początku wygląd i pierwsze chwile rozmowy. Mile widziane w gabinetach są świeże kwiaty i przyjemny zapach. Zanim przystąpisz do pigmentacji zbierz szczegółowy wywiad z klientem. Niech określi swoje oczekiwania, pozwól mu na sugestie. Nigdy nie namawiaj klienta na siłę jeśli widzisz, że nie jest do czegoś przekonany. W trakcie zabiegu pytaj, czy wszystko jest w porządku oraz podaj lusterko przynajmniej dwa razy w trakcie pigmentacji tak aby klientka miała pewność, że kształt, który razem wybrałyście nie zmienił się w trakcie pigmentacji. Po zabiegu przekaż jeszcze raz wszystkie zalecenia pielęgnacji domowej oraz umów klientkę na następną wizytę, najlepiej potwierdzoną telefonicznie lub mailowo.

3. Wyczerpujący wywiad przed zabiegiem. Pamiętaj, że formularz świadomej zgody, to najważniejszy dokument bez którego nie powinnaś przystępować do zabiegu. To źródło informacji, z których możesz czerpać i wnioskować jakie mogą być potencjalne przyczyny niepowodzenia lub nieprawidłowego osadzenia się pigmentu w skórze.

  • Przygotuj zamiast listy przeciwwskazań - listę pytań. Mobilizujesz tym klientkę do odczytania tekstu.
  • Spróbuj sama przeczytać treść formularza - zwracaj uwagę na reakcje klientki. Czasami lubią nam czegoś nie dopowiedzieć :)
  • Dołącz do formularza oświadczenia dotyczące:
    * Zgody na wykorzystanie zdjęć do celów promowania swojej strony www, fb, instagram.
    * Informacji, że zapoznała się i zaakceptowała rysunek wstępny
    * Informacji, że w cenę zabiegu wliczone jest tylko 1 dopigmentowanie

Pamiętaj, że formularz świadomej zgody, to również ważny dokument zabezpieczający w pewnym stopniu zarówno Ciebie jak i klientkę!

 
4. Informacja na temat wskazań po zabiegu

Powtarzaj zalecenia, do których ma się zastosować klientka zarówno przed wykonaniem zabiegu oraz po. Możesz wręczyć jej dodatkowo na piśmie zalecenia „po”, żeby zabrała ze sobą i w razie potrzeby mogła wrócić do informacji.

Wskazania ogólne:

  • Uprzedź klientkę, że pomimo świądu pigmentowanego miejsca w procesie gojenia nie powinna "zdrapywać" strupków.
  • Przez 14 dni nie należy korzystać z sauny, basenu i solarium.
  • Aktywność fizyczną należy rozpocząć w 3 dobie po pigmentacji.
  • Poproś, by zwracała szczególną uwagę po makijażu permanentnym na pielęgnację codzienną. Nie wolno moczyć nadmiernie brwi, ust, czy powiek, a także stosować w obrębie pigmentowanej skóry preparatów drażniących lub kwasowych.

Makijaż permanentny brwi

  • w drugiej dobie po zabiegu, pigmentowane miejsce klientka powinna przemywać nasączonym wodą przegotowaną (BARDZO LEKKO!) płatkiem kosmetycznym;
  • w trzeciej dobie po pigmentacji może zastosować Alantan maść lub Bepanthen (CIENKA WARSTWA!). Pamiętaj, aby poinformować klientkę o przemywaniu miejsca zanim nałoży maść, o higienie i pielęgnacji zapigmentowanego miejsca tak, by nie nakładała produktu warstwowo.

Makijaż permanentny powiek

  • Osobiście nie zalecam pielęgnowania powiek kremem czy maścią. Oczyszczanie miejsca pigmentowanego płatkiem kosmetycznych zwilżonym (LEKKO!) wodą przez pierwsze kilka dni zupełnie wystarcza.
  • Pamiętaj, by poinformować klientkę, że nie powinna wykonywać makijażu przez pierwsze minimum 3-4 dni (tuszowanie rzęs). Z malowania powiek powinna zrezygnować aż do momentu wyłuszczenia.
  • Jeżeli Twoja klientka stosuje odżywki do rzęs, powinna do nich wrócić dopiero po upływie 2 miesięcy od drugiej, uzupełniającej wizyty.

Makijaż permanentny ust

  • Jeżeli Twoja klientka ma tendencje do opryszczki, zaleć wizytę u lekarza w celu ewentualnego przepisania recepty na lek heviran, przyjmowany zazwyczaj 3 dni przed i po zabiegu.
  • Usta należy delikatnie natłuszczać np. preparatem Alantan maść, 2-3 razy dziennie przez 3-5 dni.
  • Przez 24h po zabiegu zaleć klientce pić przez słomkę. Poproś, by przez ten czas zrezygnowała z ostrych artykułów spożywczych i gorących napojów.

5. Prezentacja pigmentów.
Kolejnym ważnym elementem pigmentacji jest dobór koloru pigmentu do klientki. Określ prawidłowo subton skóry klientki. Najważniejszym kryterium oceny skóry jest jej kolor, unaczynienie oraz odcień skóry. Zapytaj o jej oczekiwania. Zwróć uwagę jak była pomalowana kiedy przyszła do Ciebie do gabinetu. Nigdy nie pigmentuj kolorem czarnym brwi! Możesz zaprezentować klientce pigmenty lekko roztarte na czole - jednak musisz pamiętać, że efekt finalny zawsze różni się od koloru w pojemniku, czy na skórze.

Jeżeli klientka nie jest zdecydowana lub sama obawiasz się zbyt ciemnego efektu wybierz przy pierwszej pigmentacji jaśniejsze kolory, w razie potrzeby będziesz miała możliwość przyciemnić przy drugim spotkaniu.

6. Prezentacja rysunku wstępnego.
Okazuje się, że rysunek wstępny sprawia bardzo duży kłopot nie tylko początkującym linergistom. Jeśli zajmuje Ci on dłużej niż 20 minut, pomyśl o doszkoleniu lub warsztatach z tego zakresu. Perfekcyjny rysunek jest podstawą poprawnej pigmentacji. Prezentując go klientce, wyraża ona zgodę na wykonanie makijażu permanentnego dokładnie w tym kształcie. Niedopuszczalne jest wykonywanie pigmentacji bez przedstawienia rysunku wstępnego.

  • W wykonywaniu rysunku wstępnego pomogą Ci:
  • nitka zabrudzona kredką lub pigmentem
  • suwmiarka
  • linijka, miarka do brwi

Pamiętaj jednak, że "książkowe" miary brwi nie każdemu pasują. Wykonując rysunek, zwróć uwagę na:

  • kształt twarzy
  • szerokość i symetrię nosa
  • rozstaw oczu

7. Obowiązujące zasady BHP podczas wykonywania zabiegu.
Pamiętaj, że makijaż permanentny to zabieg z przerwaniem ciągłości naskórka. Zachowanie przy nim zasad BHP jest absolutnym obowiązkiem każdego linergisty.

  • zdezynfekuj skórę klientki przed zabiegiem
  • zawsze używaj jednorazowych igieł, kubeczków, pierścionków
  • poddawaj sterylizacji elementy "ruchome" Twojego urządzenia
  • dezynfekuj lampę lupę, sprzęt, stolik, oparcie od krzesła, podnośnik do krzesła, opakowania, jeśli dotykasz w trakcie pracy
  • zabezpieczaj folią sprzęt, oparcie od krzesła, lampę lupę

PRACUJ ZAWSZE W RĘKAWICZKACH! OD RYSUNKU WSTĘPNEGO DO ZAKOŃCZENIA PIGMENTACJI

Nie dotykaj w trakcie pracy niepotrzebnych przedmiotów czy obszarów: telefonu, włosów, twarzy.
Zaraz po zabiegu wrzuć igły do pojemnika na odpady medyczne.
Dbaj, by Twoja klientka czuła się bezpiecznie!

8. Ustalenie terminu drugiej wizyty.
Po zakończonym zabiegu ustal termin drugiego spotkania. Powinno to być najwcześniej miesiąc po pierwszej pigmentacji, ale nie dłużej niż trzy miesiące. Potwierdzaj zawsze z wyprzedzeniem ustalone terminy.

9. Stały kontakt z klientem
I ostatnim ważnym czynnikiem jest stały kontakt z klientem. Jeśli nie możesz odebrać telefonu zawsze oddzwoń - klient nie może się poczuć jak „bankomat”, z którego wyciągnięto pieniądze i odeszło się w ciszy. Nawet jeśli Twoja klientka nie dzwoni, powinnaś się z nią skontaktować kilka dni po zabiegu, żeby zapytać czy wszystko w porządku, jak wyglądają brwi, usta czy powieki. Poproś o przesłanie zdjęcia po dwóch tygodniach - interesuj się. Jeśli nie masz czasu w ciągu dnia na kontakt telefoniczny - wykorzystaj firmowy mail lub profil na facebooku i tam proś by klientki kierowały zapytania, wątpliwości lub zdjęcia.

W dobie tak dużej konkurencji zadbaj o pierwsze dobre wrażanie, o piękną i profesjonalną pigmentację oraz o stały kontakt z klientem po zabiegu.


Joanna Ogrodnik
Kosmetolog, linergista. Właścicielka firmy JO PMU & COSMETOLOGY, Szkoleniowiec z wieloletnim doświadczeniem z zakresu makijażu permanentnego i mikropigmentacji medycznej. Wykładowca spotkań branżowych, targów, konferencji. Autorka wielu publikacji działu PMU Polska.

Kliknij na obrazek żeby powiększyć